יום שלישי, 24 באפריל 2012

צילום מזון


מה זה צילום מזון?  צילום מזון הוא צילום של מוצר המכוון לשוק האוכל. כל מי שמוכר משווק ומכין אוכל צריך וחייב צילומי מזון איכותיים ומקצועיים כדי לקדם את העסק שלו ולמשוך לקוחות חדשים וקיימים. המשפט המפורסם "תמונה אחת שווה אלך מילים" במקרה הזה מקבל משמעות ייחודית.

איך ניגשים לצילום מזון?

צילום מזון
לפני שנתחיל לצלם, אנחנו נשב עם הלקוח וביחד נגבש את הרעיון הכללי לצילום המזון שלנו. האם המוצר מיועד לשוק הפרטי או העסקי, מיהו קהל היעד שלנו, מהו הרעיון המיתוגי והפרסומי מאחורי התמונה וכו'. כאשר יש לנו את הרעיון הכללי לצילום מזון, אנחנו מתחילים לעבוד על סט הצילום. יש לנו סטייליסט מזון והוא אחראי על הקומפוזיציה של הצילום. הוא בונה את התפאורה, משלב את האביזרים השונים (כלי בישול, מוצרי מזון, צלחות, מגשים וכו') בסט הצילום, ואחראי בזמן הצילום על שינויים תוך כדי. בזמן זה, הצלם בונה את הסט שלו. במקרה ואין לנו אור טבעי מחלון, הוא מכוון את התאורה הרצוייה במקרה הצורך, ומכין את המצלמה לצילום.
כאשר הסט מוכן לצילום מזון, אנחנו מתחילים בתמונות נסיון רק של סט הצילום שלנו כדי לבחון את התאורה. ברגע שהכל מוכן, נכניס את המוצר שלנו למרכז התמונה ונתחיל לצלם. המטרה העיקרית שלנו היא לעשות צילום מזון חדשני ומקורי, תמונה ייחודית שלא ראינו לפני, כדי לחדש לצופים ולמשוך את תשומת ליבם ככל האפשר. במהלך הצילומים אנחנו נצלם מזוויות שונות, מרחקים שונים, עומקי שדה שונים, כדי לקבל צילום מזון מנצח. לאחר שסיימנו לצלם, אנחנו עוברים לשלב העריכה.

עריכת צילום מזון

שלב העריכה הוא שלב חשוב ביותר. בגלל שאין עדשה טובה יותר מהעדשה שלנו, העין האנושית, אנחנו חייבים להשתמש בתוכנת עריכה כדי לתקן ולכוון את הגוונים בצילום, לתקן חשיפות, ואם לא שמנו לב, אז לסלק פירורים ולכלוכים שונים מהפריים. אין כאן מניפולציה כבדה כמו בצילומי אפנה ואנשים, אלא תיקונים קלים בלבד.
לצילום מזון יש כוח פרסומי מאוד חזק. המטרה שלנו היא לעורר ולגרות חושים. כאשר תמונה גדולה של מנה מתנוססת בראש הכתבה היא מושכת את הצופה להמשיך לקרוא ולהתעניין, אולי להיכנס לעוד אתר, ובכך לגרום לו לרכוש את המוצר, אם זה המוצר עצמו, ואם זה מוצרים נלווים כגון ספרי ואביזרי בישול וכו'.
תיירות פנים וחוץ בעסקי המסעדות גם מתבססים על צילומי מזון. לקוחות חדשים המחפשים מסעדות לאכול בהם ולא מכירים ולא דוברים את השפה, נעזרים בצילום מזון באתרי המסעדות השונים כדי להחליט על איזור הבילוי המועדף שלהם.
ככל שצילום המזון יהיה מקצועי יותר וחדשני יותר, כוח הפרסום שלו יעלה וייצר יותר תנועה והכנסה ללקוח.



צילום אוכל



צילום אוכל טוב ומקצועי, תפקידו לגרות את חושינו. כשאנחנו רואים צילום אוכל בעיתון, בלוג, אתר אינטרנט, על עטיפה של מוצר וכו', אם אנחנו לא רעבים ומתחילים לחשוב על אוכל בכלל ועל המוצר שאנחנו רואים בפרט, הצלם נכשל! המטרה של צילום אוכל היא מטרה שיווקית ופרסומית נטו. איך לגרות את החושים ואיך לגרום לצופה לרכוש את המוצר, אם במסעדה ואם ברשת השיווק.

איך בונים צילום אוכל?

צילום אוכל
צילום אוכל הוא לא רק הצילום עצמו, אלא פרויקט עם המון מחשבה מאחוריו. לפני כל סט צילום מתקבצים ביחד הצלם והלקוח ביחד עם מעצב מזון. כן. למזון יש סטייליסט. ביחד כולם מגבשים את הרעיון הצילומי של המוצר בהתאם לצרכי הלקוח ולקהל היעד של הפרסום. לאחר שגיבשנו את הרעיון הכללי, הסטייליסט פונה לעיסוקיו ומתחיל לעבוד על הרעיון העיצובי. הוא בוחר את הרקע, התפאורה והאביזרים הנלווים למוצר, ובעצם בונה את הסיפור של הצילום אוכל שלנו. לאחר שהוא מסיים לבנות את הסט, מגיע הצלם ומקים את מערך התאורה.
תאורה בצילום אוכל היא הדבר החשוב ביותר, ככל שהתאורה אמיתית יותר הצילום יהיה מוצלח יותר. כמובן שתאורה טבעית היא המומלצת, אך בהיעדרה, הצלם ינסה לחקות אותה עם מנורות, פלאשים מיוחדים וכו'. התאורה מוכנה, ועכשיו הצלם מכוון את המצלמה, וברגע שהכל מוכן, הצלם מתחיל במספר תמונות ניסיון כדי לבחון את טיב התאורה.
בסט הצילום, המצלמה מחוברת ישירות למסך מחשב וכך, כל תמונה מצולמת, יכולה להיבדק ולהיחקר. הלקוח, הסטייליסט והצלם יכולים לבקר את הצילום, לתקן את מה שצריך מבחינת קומפוזיציה, תאורה, עומק שדה וכו'. לאחר שהסט מוכן ויש הסכמה על הצילום, המוצר נכנס לפריים, ומתחיל סט צילום אוכל. הצלם מצלם בכל מיני זוויות שונות, פוקוס וזום משתנים על מנת למצוא את הצילום המנצח.
כאן נכנס לנו משתנה חשוב. אם אנחנו מצלמים מנה "חיה", ז"א מבושלת, חתוכה וטרייה, יש לנו מספר דקות קצוב כדי לצלם אותה מכל הכיוונים הרצויים לפני שהיא מאבדת את חייה. תחת החום של התאורה האוכל החי נוטה להתייבש, לנבול, ולאבד את צורתו. וברגע זה הוא כבר לא מעורר תיאבון ולא שמיש בסט הצילום. זו הסיבה שחייבים למהר ולסיים את צילום האוכל שלנו בזריזות.
במקרים מסוימים על הצלם להשתמש ב"עזרי צילום" כמו קוביות קרח עשויות סיליקון, ספריי גליצרין למראה טיפות מים, דבק פלסטי לבן במקום חלב, פירה תפו"א במקום גלידה ועוד מספר עזרים על מנת שהצילום ישרוד את חום התאורה ואת זמן הצילום ולא ינמס או יאבד את צורתו לאחר מספר שניות.
לאחר שסיימנו את סט צילום האוכל שלנו, ואכלנו את מה שאפשר היה לאכול, נשאר לנו לערוך את התמונות. ככל שהתמונות יהיו טובות יותר, העריכה תהיה עניינית יותר. העריכה תכלול תיקון וכיוון גוונים, חשיפה ויישור.   
  

צילום נוף


צילום נוף


קורה לנו שאחרי טיול בטבע חזרנו הביתה והסתכלנו על צילומי הנוף שעשינו, ואמרנו לעצמנו, למה כל התמונות תמיד יוצאות לי אותו הדבר?

צילום נוף
צילום נוף הוא לא צילום כל כך פשוט. כולם יכולים לכוון ולצלם , אבל מה שמבדיל צילום נוף מקצועי לצילום נוף רגיל זה המחשבה שלפני הצילום. צילומי נוף באים להעביר את תחושת הצלם במקום הצילום. להבדיל מצילומי מאקרו מפורטים וממוקדים, צילומי נוף לרוב יהיה בזווית צילום מאוד רחבה, עם המון פרטים. צילומי נוף באים להראות את נוכחות הטבע והסביבה בתמונה ולכן רוב התמונות יהיו ללא אנשים כדמויות מרכזיות. צילום נוף מוצלח יבוא לאחר מחשבה ותכנון הקומפוזיציה, זווית הצילום, עומק השדה, העדשה הנכונה, בדיקת התאורה המתאימה, והכי חשוב, מה יבדיל את התמונה שלי מאלפי תמונות אחרות, מה אני רוצה להעביר בצילום נוף שלי שימשוך את העין וייחד אותה מהצילומים האחרים.

כשמצלמים, מצלמים. תמונה אחת לא מספיקה, רצוי לצלם מספר תמונות מכל זווית, ומספר חשיפות שונות, ואח"כ בבית על המחשב לסנן את מה שלא יצא לטעמנו. התאורה שלנו בצילומי נוף תהיה לרוב אור השמש, אור קשה למשחק וכיוון אך אפשר בזוויות מסוימות. לימדו איך להתחמק מאור השמש הישירה בצילומי הנוף. צילום אל מול השמש החזרה יפיק תמונות חשוכות, אבל צילומי שקיעה וזריחה, שהשמש לא בחוזקה המירבי, יפיקו צילומי נוף מרהיבים. זה הכל בזווית הצילום. רצוי לשלב גורמי שמיים (עננים בעיקר) בזמן הצילומים לקבלת המראה הדרמטי.  אם יש לנו מאגר מים קרוב אלינו (אגם, נחל או בריכה קטנה), אפשר לנצל את קרני השמש כדי לקבל השתקפויות מעניינות על פני המים, נסו לצלם במספר זויות שונות עד שתקבלו את התוצאה האהובה עליכם.

קומפוזיציה בצילום נוף

שימו לב לב לקומפוזיציה לפני שאתם מקליקים. האם הכל במקום? נסו להכליל כמה שיותר נוף בפריים, ולנסות שהרכס יהיה שלם והנהר יתחיל או יסיים. ככל שיהיו יותר פרטים בתמונה, כך היא תעביר את התחושה שרציתם בזמן הצילום. חצאי אנשים, או חצאי בתים, יכולים להרוס את התמונה.

נסו למצוא זווית מיוחדת בצילום הנוף שלכם. תמונה עם קוים אלכסונים (קוי רקיע, שורת בנינים, שדות חרושים וכו'), תתן לתמונה צד אמנותי ומיוחד, ותמשוך את העין. נסו לצלם מזוית עליונה או תחתונה. צלמו מגובה הקרקע או מגובה המותן (לפי הנוף הקיים), כדי לתת עומק לקומפוזיציה שלכם. חפשו מה יש לכם ליד הרגליים, אולי תמצאו שיח או פרח מעניין שיכול להיות אובייקט מרכזי על רקע ההרים שבאופק, כך תוציאו צילום נוף מעניין יותר מהאחרים.
זכרו לקחת איתכם מצלמה לכל טיול שאתה יוצאים אליו, מצלמה קומפקטית או מקצועית, זה לא משנה, העיקר שתצלמו. עם הניסיון יבואו התוצאות המרהיבות. צלמו לפי ההצעות לעיל ותראו איך עם כל תמונה יש שיפור, וצילומי הנוף שלכם יהיו יותר ויותר מיוחדים ומעניינים. 
בהצלחה.




צילום אנשים


צילום אנשים


אם העינייים הן המראה לנשמה של האדם, אז הפנים הם סיפור החיים שלו. בהבעת פנים קפואה אחת אפשר לקבל סיפור חיים שלם של אדם. סיפור חיים מרתק לא פחות מהמבט הנגלה אלינו.
צילום אנשים הוא סוג של צילום תיעודי. אנחנו מתעדים תחנה בחיים של המצולם. בעוד מספר שנים נשב ונסתכל על התמונות האלו וניזכר באנשים שליוו אותנו.
צילום אנשים יכול להיערך בתנאי סטודיו, שם יש לנו שליטה מלאה על התאורה, והאובייקט "סר למרותנו". ז"א, הדמות שאותה אנחנו מצלמים יודעת שמצלמים אותה ומשתפת פעולה. כל עוד יש לנו שליטה מלאה על התאורה, הסטודיו יכול להיות גם ברחוב ולא רק במבנה סגור. אופציה שניה לצילום אנשים יכול להיות ברחוב, במודע או בניסתר.
צילום אנשים

צילום אנשים – כן או לא לבקש רשות?

לא כל האנשים יאהבו שיש להם מצלמה עם עדשה ענקית ופלאש גרנדיוזי מטר מהפנים. לכל אדם יש את המרחב האישי שלו בו הוא בטוח. צילום אנשים הוא צילום חודרני ופולשני ואין דרך אחרת לתאר זאת אחרת. אי לכך יש לנו 2 אופציות לצילום אנשים. האופציה הראשונה היא צילום אנשים מרחוק בחשאי, עם עדשה גדולה מאוד, ועם סיכון שהתמונה לא תצא טוב בגלל טשטוש או שמשהו עבר באמצע והרס לנו את הפריים. צילום אנשים מסוג זה שייך יותר לז'אנר העיתונאי והפפארצי. צריך לזכור שעניין ההסכמה לצילום אנשים יכול להיות קריטי ומהותי. קרו מקרים שאנשים הפכו לאגרסיביים יותר, אם זה צעקות ואם זה הרמות ידיים כשראו שמצלמים אותם, זה לא נעים ולא רצוי. אנחנו באים בכוונה ומטרה טובה, וחבל שמשהו לא נעים יקרה בגלל תמונה.

האופציה השנייה הקלה יותר והמעניינת יותר היא להתקרב לדמות, לדבר איתה, להכיר אותה, לרכוש את אמונה ולאחר מספר דקות לבקש את רשותה לצילום. ברגע שה"קרח נשבר" והדמות שלנו השתחררה ונפתחה אלינו, רוב הסיכויים שהיא תסכים לצילום ואפילו תשתף פעולה למספר תמונות.

חשוב שהדמות שלנו תרגיש בנוח. אנחנו מצלמים בעיקר פנים ואם הדמות שלנו לא תרגיש נוח, הסימנים יראו על הפנים ובעיניים וחבל. אנחנו נרצה לרצות את הדמות ולתת לה הרגשה רגועה ונינוחה. אך, צילומי אנשים לא חייבים להיות אך ורק צילומי פנים. אם הדמות שלנו לבושה בצורה מעניינת, תנוחת הגוף מסויימת או הרקע לתמונה משלים הסיפור שאנחנו רוצים להעביר, אדרבא. אנו נצלם תמונות מיוחדות יותר כמו, חצאי פנים, חצאי גוף, חיתוכים שונים בגפיים ועוד כל מיני רעיונות שצילום האנשים שלנו יהיה הכי מיוחד ומקורי.

גם למרחק הצילום יש השפעה. ככל שנתקרב לדמות, תצא לנו תמונה בסגנון "עין הדג". תמונה מעוותת מציאות, המתאימה יותר לנופים אתרים ובניינים מאשר לבני אדם. העדיפות שלנו תהיה למרחק של מטר ומעלה, תלוי בסוג העדשה שלנו. השאיפה היא למלא את רוב הפריים ככולו בפנים של הדמות.






יום רביעי, 18 באפריל 2012

צילום יקבים


צילום יקבים

צילום יקבים הוא צורך שיווקי ופרסומי.
להבדיל מצילומי יין, שהם מאוד ממוקדים (בקבוק יין או כוס תמיד יהיו במרכז התמונה), בצילומי יקבים יש לנו יותר חופש משחק בתיעוד תהליך היצירה.
צילום יקבים הוא עולם ומלואו. האפשרויות לצילום הן כמעט בלתי מוגבלות.

מספר טיפים לצילום יקבים מעניין.

צילום יקבים

 

הכרמים נמצאים באזורים ירוקים ושופעי נוף בישראל, למרגלות הרים ועמקים, אזורים פסטורליים וציוריים המצטלמים בצורה יוצאת מן הכלל. תוסיפו בקתת עץ או אבן ישנה, חוות סוסים ליד ויש לנו גלויה! 
הזמן הטוב ביותר לצילומי יקבים הוא בשעות הבוקר המוקדמות או בשעת בין הערביים, כאשר האור בחוץ רך ומאוזן. אור שמש ישירה ישרוף לנו את התמונה. כשהשמיים מעוננים אפשר לצלם בכל שעות היום, כי העננים יוצרים מרכך טבעי לאור השמש. 

שימו לב לקומפוזיציה של הצילום. מספיק שיש עלה אחד חום שכל השאר ירוקים, או ענב אחד פגום באשכול מושלם, כדי להסיט את תשומת הלב של הצופה מפוקוס המרכזי של התמונה. כאשר אתם באים לצלם, עצרו שנייה, שימו לב לפרטים הקטנים שאולי יפריעו לכם לקבל תוצאה מושלמת, טפלו בהם ואז צלמו. בצילום יקבים, הסבלנות חשובה. טיילו בכרם, שימו לב לפרטים הקטנים והמעניינים שיכולים לעשות את התמונה לנהדרת. הרימו את הראש לשמיים, שימו לב לעננים למעלה ולטבע מסביב, אולי יש באזור מקור מים מעניין כדי להשלים את התמונה, או ענן בצורה מיוחדת. נסו לשלב את הגפן או האשכול ביחד עם השמיים, מזווית נמוכה כדי לקבל קומפוזיציה מעניינת.

בזמן השקיעה, רצוי להשתמש בחצובה כדי למנוע תמונות מטושטשות. למי שלא אוהב להיסחב עם חצובה בגלל הסרבול, יש פיתרון נחמד. קוראים לו מונופוד- חצובת רגל. המונופוד הוא אופציה נוחה ומהירה לחצובה. ראיתם הזדמנות לצילום? חברו את המצלמה למונופוד בקליק, התאימו את הגובה והקליקו.

מהכרם אל היקב. לאחר שהמשאיות המלאות בגפנים מגיעות ליקב, מתחילה העבודה האמיתית של יצירת היין. סחיטת הענבים, סינון התירוש, מילוי היין בחביות עץ ישנות ובקבוקו. כל התהליך מצטלם בצורה מדהימה. בכל יקב יש מרתף אפלולי קר וטחוב המלא בחביות ליישון היין. כאן כבר ניאלץ להשתמש בחצובה לחשיפות ארוכות, כדי לקבל צילום יקבים כמו פעם, חביות עץ ישנות מלאות יין משובח בגוונים חומים כהים וחמים.

תקופת הבציר בישראל מתרכזת בתקופת הקיץ, מחודש אוגוסט ועד אוקטובר, ותקופה זו היא התקופה המעניינת ביותר לצילומי יקבים. בחודשים אלו, הכרמים שוקקים חיים משעות הבוקר המוקדמות. הכורמים בוצרים את הגפנים בהמוניהם, ומעבירים את הענבים ליקבים. למטיילים בנינו, זמן הבציר הוא זמן נהדר לסיורי יקבים, ויש אפילו כמה מהיקבים שישמחו לתת לכם להשתתף בבציר. כמובן שבשאר ימות השנה הכרמים גדלים ומטופלים וגם אז יש מה לצלם ולתעד.